2014-10-02

Matmarknad i Falun


Ska ta en fika på stan och vad finner vi!
MAT! Från hela världen.



Helt fantastiskt. Så roligt. Solen skiner och det är en kall men vacker morgon som ger ett löfte om en varm dag. Det är höst när det är som ljuvligast. 




Det här visar sig vara en matmarknad som turnerat från Sundsvall, Umeå och... Något mer. 



Det här blir det till middag idag! 


De svarar på min fråga om detta är något återkommande att det visar sig på responsen. Han, den vänlige äldre britten säger förtydligande att det handlar inte om endast försäljning trots att de åkt riktigt långt. Det handlar om ifall vi Falubor tar emot nyheter och vågar prova ny mat. Då ser de en möjlighet att göra detta igen. 



Så, det är upp till oss om vi önskar något liknande nästa år. Åker gärna dit och handlar. Lunch, middag och fika. Jag som numer är både gluten- och laktosintolerant hittar mat och fika till mig. GOD mat och fika. Det är inte självklart när allt verkar vara fyllt av vetemjöl eller mjölk i någon form. 




Så, jag tar en baskisk rätt till lunch. (En paella eller det är vad jag väljer mellan.) En gryta på kyckling och tomater med en hel del rosmarin. Vitlök och en massa annat gott som jag knappt hinner njuta av då jag slukar dessa runda kokta potatisar och gryta spetsad med tabasco. Hmmmm. 
Mat är GOTT


PAELLA!
Det får det bli imorgon! 



Sitter med en väninna i solen och till sist tar vi av oss jackor då det blir så varmt. Njuter. 
Av en fantastisk ledig dag. 

Underbar känsla av öppenhet och närhet kommer mot mig när jag tar en ny vända för att handla lite kaffe och något gott. Glädje. Det är fint. Det är en marknadskänsla absolut. En varm sådan. 
Inte den rena försäljarkänslan. En... prova. Det är gott. Smaka på vårt hantverk. 



Ostar från Frankrike och England, korv, bakverk från olika delar av världen. 





Strudel, Baklava, maräng, pistage, nötter, frukter. Godis i form av fudge som är handgjord av frun som säljer det (med sin man?).



 BAKVERK i mängder


Nötter, torkad frukt och oliver.






Solen skiner på alla dessa flätor av lök.  



Dagen innan var jag till hälsokost och handlade på mig en hel massa tvålar och annat. Idag ser jag att det finns ett stort utbud av ekologiska tvålar. Tja, kan ju köpa fler. Det är ju inte så att de blir dåliga precis. 



De stannar till lördag sedan åker de vidare. 

 Tack Falun, för ett fantastiskt fint initiativ! 







Inga kommentarer: