2014-06-21

Kolonilotten oas i Falun



Koloniolott, Falun


Äntligen börjar det som ska bli min lilla oas i Falun att ta form. Förra säsongen har jag planerat och planterat en del. Denna säsong har startat lite segt och en rensperiod i april månad är vad jag hunnit med på den lilla plätten av 50 m2. 

Gräset stod mig upp till knäna förra veckan. Vilket det fortfarande gör om vi tittar bakom den skärm som vi ställt upp som en vägg. Det är ca halva kolonilotten som nu börjar bli som jag önskar. Täckväv hjälper till en hel del. Bark. Sex säckar har jag hittills spridit ut. 

Nästa vecka blir det en ny omgång på lotten. 

Jag ser framför mig en liten lott fylld med blommor och örter. Rosor, lavendel, klematis, kaprifol, vildvin som blir glödande röd på hösten och en massa ettåriga jag kan klippa hem till en vas. Jag vill ha en sittplats så jag kan njuta av alla vackra former och att bara se upp i himlen. Njuta av stenar, sand och trä. Alla sinnen ska få sitt. 




Vi får se om jag lyckas. Känner att det är mycket som ska göras och det blir en säsong av planering och sen  en av arbete. Teori i flera månader för att sedan använda en kort sommarsäsong till ren praktik. 
Underbart att se det ta form. 

Oas i Falun är lätt att hitta då denna stad ger mig bara mer och mer av vackra platser att njuta av! 
Tack

Du kanske även gillar
You may also like

http://creamorminnajohanna.blogspot.se/2014/04/kolonilott-den-nakna-sanningen.html

http://creamorminnajohanna.blogspot.se/2014/04/solen-varen-och-bina.html

Inga kommentarer: