2014-08-06

Stranden och bara vara

Stranden med bara vara

Min sommar har varit en sommar av eftertanke och njutning av att bara vara. Jag tror och minns att det var länge sen som jag unnat mig att bege mig till stranden och läsa. Snurra runt på handduken som ligger på den täta gräsmattan tack vare de skuggiga morgontimmarna. 
Och läsa. 

En vecka senare när jag som vanligt tar min frukost med mig och tar ett morgondopp så har solen flyttat sig. Nedåt. Den är lite lägre ned än för bara några dagar sedan. Vattnet blev plötsligt märkbart kallare än för några dagar sedan. Höst. Helt ok. Tänker dock att det kommer fler fina dagar att njuta av. 
Min teknik för att orka och samtidigt njuta, är att vara på denna soliga njutbara plats tidigt, för att sen gå hem för lunch och tvätta och laga mat mm. Sysslor. Väntar hem sonen från sitt arbete och sen tillbaka efter kl fyra för att njuta av varma kvällstimmar. 


Glutenfritt hembakat bröd


Bränner mig ingenting denna sommar. Först solskyddsfaktor 30 sen denna medvetna bortvaro från solen när den står som högst på himlen har gjort att jag är brun som när jag var yngre. 

Jag har nu mina två veckor av semester. Efterlängtade och ändå i ett lugn av att bara vara tid är här, tog jag emot dessa veckor och gick med lätta steg från arbetet efter en lång intensiv sista dag av mycket spring på betonggolvet. Skor. Tänker inte tänka på skor. Förutom de jag själv kan tänkas önska köpa! Vilket ändå inte sker förrän jag är tillbaka till arbetet... 


Bojsen Beach, Falun


Denna sista dag på Scorett resulterade i att jag på lördag, dagen efter, när vi var och njöt av sommarvärmen somnade i solen. Det var dock på förmiddagen så det var helt i sin underbara ordning. Jag somnade vilket jag inte gjort ute sedan snart tre år sen då vi hade huset kvar. Det är enda sättet jag kan sova på dagen på. Ute. I det fria med en filt eller bara ett värmande täcke av sommar runt mig. 

Inga kommentarer: