2014-12-16

Höst och skaparkvällar

Underbara mörker

Den gör att jag kryper in och vill vara kvar inomhus. Önskar skapa. Bona in mig och göra allt varmt och vackert. 

Efter min inspirationsresa till Stockholm som egentligen blev en vila, bara vara och njutarresa, 
har jag plockat fram de fina ulltyger jag har. Det blir en kavaj, ofodrad som jag tänker att jag kan ha både inomhus och utomhus. Beroende på vad jag har under. Det blir en enkel klassisk kavaj och ändå något udda på den. Något som är färg eller sticker ut. Enkelt älskar jag men det ska vara något annat till det. Antingen något av alla mina sjalar som blir fler och fler för varje höst eller så syr jag på detaljer som gör att denna kavaj/ jacka blir min! 
Så fantastiskt roligt att få skapa. 
Hösten är skapartid! För mig. 


Kavaj på gång, ull, gammalt från Sågmyra Yllefabrik
spets, bomull

Så önskar vi att må bra trots mörker, hitta på något som ger en tydlig signal på att det är vackert på gång. Det syns när något är gjort av en själv. Oavsett om det är att sy eller skapa med blommor. 
Ut och hämta vackra löv att sätta i vas. Vilket nu betyder gran eller tallgrenar. 
Hösten är färg! Mina färger. 
Älskar det. Inser det ju mer tiden går. Det doftande fuktiga som ger en signal på att förmultning och att alla växter nu tar till sig kraft för att vila under de kalla månader som kommer. För kommer gör de.  
Snart är denna vackra varma tid över och vi har kallt. Då önskar jag vara förberedd. Nu har det gått en tid och vintern är här. Tvekar gör den men den står på tröskeln. 
Så, kavaj är på gång och sjalar likaså. 


Ull från Stumsnäs och från PMU i Falun

Jag har varit in på garnbutiken i Falun som är riktigt duktiga på det de gör. Underbart med människor som väljer kvalitet framför pengar. Tänk det när vi kliver in i små butiker att det är familjeföretag. Ofta en ensam person som driver och sliter för att få mat och boende för de sina. Det kostar på att vara företagare samtidigt som det är en enorm frihet. En frihet som kräver disiplin och hängivenhet och ren kärlek till det hantverk eller varumärke vi väljer att arbeta med. Allt gör att jag växer som individ och kommer närmare mig själv och mina värderingar. 
Livet är häftigt. Jag har fler möten per vecka som är helt fantastiska. Antingen i butiken Scorett i Sågmyra eller i min verkstad eller i en annan butik där personalen är så fin. Så fin att samtalen blir till en av de viktigaste denna vackra vecka. De samtalen stannar länge hos mig.

Inga kommentarer: