2014-09-21

Gammeldags Höstmarknad på Dössberget



 Förra söndagen har jag upplevt en fantastisk Gammeldags Höstmarknad i Bjursås och det vidunderligt vackra Dössberget. 


 Jag är på väg. Min son Max som hjälpt mig ned till bilen med alla saker tar en bild på mig höstmarknadsberedd. Klädd mot morgonfukt och eventuella kalla vindar på berget. Lager på lager. Ull är varmt och kjolar är varmt! 


Detta möter mig. Underbart!!! Tyst, lugnt och lite kyligt med löfte om en vacker och varm dag. Känner mig ödmjuk och full av glädje. Det är en vacker plats att vakna till på. 



Marknadsstånden är på plats redan och hantverket det vackra lyser av stolthet!




Solar för 5:- styck. Ler och önskar hela famnen full av dem. 


Vackra, glada, fina kvinna med lika vackert hantverk. 




Karins, Jonassons blommor är på plats precis som Karin själv som tog emot oss. 


KRAVodlat av Wåhlsteds! TACK



Det här gjorde mig alldeles yr av glädje. Hur är det möjligt att musik och i synnerhet folkmusik och fiol är så vackert?! Så mycket Dalarna. Ringde min mamma när jag kl tio hör de första tonerna. Hennes kommentar var, tänk om du sagt det tidigare att du skulle dit på en höstmarknad. Tja, men mamma kl är ju bara tio och det tar cirka tre timmar hit, så ni hinner, säger jag. Vet du, vi lägger på och jag pratar med pappa, svarar hon. Fem timmer senare dyker de upp. Allt för fiolmusik. TACK. 


Känner en sån ynnest att få dela denna vackra sensommardag som ju egentligen är en höstdag med alla fina glada och synnerligen roliga människor. Det är stunder som dessa som får mig att inse att det är här i Dalarna jag hör hemma. 


Mitt bord med allt jag tillverkar, Silversmycken, tenntrådsbroderi och väskor av återvunnet skinn. En del stenar och fossiler finns med som vanligt. Är ju stentokig, alltid varit. 


Min fina kollega Typograf Gunilla från vårt Kruthus här tillsammans med en ny bekantskap till mig som tillverkar en massa fint i ull från egna får. 



Det var så mycket människor som passade på denna valdagens söndag att umgås, handla godsaker i form av ostar, grönsaker, ull, hantverk, blommor och säkert en massa annat också som jag aldrig hann se. Och att njuta av en riktigt vacker dag. 


Nedanför dansbanan samlades ett helt gäng av fina gamla bilar. Solen sken ikapp med kromet och av leendena. 


 Den var så stor och jag stod för nära när den med sina fyra ben bestämt traskade förbi så det blev ett klipp i nosen. Som heter något annat på en häst förmodligen. Bläs... Mule. Kanske. (Vad är då bläs?) Fint och stämningsfullt och så självklart var det då detta ekipage kom upp. Tror att den var en del av programmet om plöjning från Dåtid till Nutid som skedde med häst, veterantraktor och modern traktor. 


 

Avslutar denna bildserie med ett otroligt vackert par som glatt svarade att jo, nog körde de en tidsenlig bil till de vackra kläderna. 

TACK TACK TACK
Underbara vackra Dössberget i Bjursås och 
Bjursås Hembygdsförening som var arrangörer. 

Det var en av de finaste marknader jag upplevt. På alla vis. 














Inga kommentarer: