2015-01-16

Med trender eller utan


Med Trend 

Trendmedveten i kläder oavsett väder är ett sätt att vara, en livsstil som jag själv skapar och faktiskt väljer att följa eller så väljer jag att följa min egen trend. Det handlar om att jag lär se till att veta vem jag är och vad jag vill stå för och visa utåt för att kunna ta vettiga beslut i detta överflöd av kläder som jag nu tänker på. 



Tre färgstarka kvinnor som följer sitt eget mode. 
Tack underbara vänner för att ni finns!

Kliver in i klädesbutikerna som nu finns i varenda stad. Inget känns unikt. Inget känns som att jag skulle kunna vara lite ensam om detta plagg. Vet nu inte om det någonsin varit på det viset. Dock är den stora skillnaden idag mot för tjugo år sedan den enorma mängd av kläder som finns. 
Det ska vara nytt varje vecka. Känns det som. Något ska åka med i kundkorgen, åtminstone i den mentala innan jag lämnar denna butik. Saknar de unika lite udda butikerna. De som handplockar sitt sortiment och som väljer att vara lite udda. Finns det verkligen inte tillräckligt med kunder för att vi ska kunna våga köpa och köpa in som butiksinnehavare det som sticker ut. 
https://www.facebook.com/pages/Stilrent-i-Falun-Kl%C3%A4der-f%C3%B6r-henne/276787782341117

Samtidigt är det i dessa tider väldigt viktigt med miljötänk. Återvunnet? Ekobomull? Hampa? Bambu? Plast? I kläder. Bra miljöval eller är det verkligen det och hur bra är det med petflaskor mot kroppen egentligen? Vet inte. Funderar bara. Det jag vet är att återbruk är ett gammalt fenomen hos mig. Tror att dagens stora trend är återbruk. Det har vuxit mer än jag trodde och hoppades. Allt från loppis till bytesmarknad är riktigt roligt. Hittar just det någon valt att lämna bort för att det var ett felköp, fel storlek, fel på något, men rätt för mig. Jag kan ju där handla det mest roliga udda och faktiskt hitta riktigt bra kvalitet på kläderna. Ja, de må vara använda men trots det så vinner dessa plagg många gånger i längden mot de som finns i de flesta större kedjor, för hantverket och kvalitén på tygerna är många gånger betydligt bättre. Det betyder förvisso att jag som kund ska veta vad jag ska leta efter. Det är kunskap som om man inte har den själv, åtminstone de flesta har i sin närhet om de önskar fråga och umgås med de lite äldre släktingarna. Förr syddes det en hel del. Allt. Jag är uppvuxen i en familj där det mesta gjordes själv. Snickra, laga motorer, svetsa, sy allt till hemmet, sy kläder till fina festen, klippa håret, bygga ett hus. Inget är omöjligt, allt var möjligt och självklart att göra själv. Det blev för mig: allt går att lära sig. 

Minns att jag vid min första riktiga beställning tänkte att: tja, någon syr ju dessa vackra balklänningar så varför inte jag. Det har jag fortsatt att tänka vilket gör att jag nyfiket, vid ett nytt okänt hantverk för mig frågar. Frågar igen tills jag vet hur jag ska bete mig i denna nya värld som ett nytt material erbjuder. Det är en fantastisk känsla att lyckas kakla toan själv. Noggrannhet är ju ett måste oavsett hantverk vilket gör att resultatet blir bra. 



detalj ur stenmosaik- MinnaJohanna

Vi har hemma haft en diskussion av att följa trender eller egentligen att följa sin stil och skapa sig en basgarderob. Jag har hela mitt liv följt min egen trend. Skapar de kläder jag önskar ha. Vilket är få förunnat inser det. Trots det har det under ca femton års tid varit en stor lucka i min garderob då all min tid utanför det arbete som ger mig mat och husrum går till silver. Silversmycken tar tid att göra så de få plagg jag behöver utöver mina arbetskläder har jag snabbt kunnat hitta på myrorna eller PMU. Myrorna har haft så fantastisk ordning så att jag som är färgmedveten direkt kan gå till min färg och här har de även haft (tyvärr flyttade Myrorna till Borlänge)  små kläder! Flera av mina bästa och vackraste klänningar som sitter som vore de sydda åt mig har jag hittat och som nya fyndat på just Myrorna. Det är riktigt roligt då min sömnadsbana startade just på grund av att alla kläder var så stora så jag ändå fick sprätta och sy in det jag handlade. 
'

PMU fynd! De vävda remmarna är från Guatemala och förmodligen till gitarrer.
Jag tänker använda en av dem till rem till en väska som är på planeringsstadiet. 



Mockakjol för 40:- PMU Falun

Idag har vi som sagt diskuterat trenders vara eller inte vara. Tror att det klassiska med bra snitt och bra kvalitet håller i längden. Det får kosta lite mer och sen har jag det i flera år. Bara jag tar hand om plagget. Så, vi har diskuterat vad som är bra att ha i en basgarderob. Manlig basgarderob. Då sonen är den enda av barnen som bor kvar hemma. Det är riktiga vuxenpoäng från min son som tidigt börjat handla just dessa plagg. Det handlar även om skor och attiraljer som bälte, handskar, väska (som jag sytt i läder), mössa, halsduk mm. Listan kan göras lång. 


Återvunnet skinn från sofftillverkning (låda köpt på loppis)
Rem av gammalt bälte, jeans från sonens gamla egenmålade- MinnaJohanna


Ser jag till att hålla mig till det jag tycker om stilmässigt och färgmässigt bryter det med något udda roligt då är jag hemma i min stil. Då och endast då handlar jag. Bra kvalitet som håller. Sen har jag till sist en bas som jag kan börja utöka. Till en ny färg. Dessa kan jag sen kombinera och har sen flera snygga alternativ att bära oavsett tillfälle. Det ena till riktigt fint det andra som en snygg överdel till ett par jeans. Vit klassisk skjorta i bra material och snyggt snitt är värd varenda krona hos en karl till slitna blåjeans eller till fina kostymbyxor. Sitter så mycket bättre och ser så snygg ut. Kostar lite mer ja, men du behöver bara en vit skjorta. 

Ser idag att jag har stövlar som fortfarande tillverkas med exakt samma klassiska stil. Mina är runt arton år gamla... Snygga. De håller bara jag tar hand om dem. 

Kvalitet lönar sig. Jag ser hellre välklädd ut i de få plagg jag har än att jag handlar något i ren panik som ser ut som en golvtrasa efter två veckor. Blir bara  ledsen. Min dotter kom hem efter en veckas resa och ser att hennes nyinköpta tröja nu är full av noppor. De blir sneda vid tvätt i sidsömmar och ärmar. Trist. Så, tillbaka till kvalitet. Samma dotter reser en hel del och handlar därmed allt som resorna kräver i klädväg, väskor och annat tillbehör. Allt som hon köpt har hon varit lycklig över. Sådär bubblande lycklig för de sitter som de ska de där dyra byxorna i riktigt bra funktionell kvalitet, jackan sitter exakt och står emot vind och vatten, väskorna alla håller för det hon betalat för. Mina ryggsäckar har jag haft lika länge som henne, (minst). 24 år. 

GRATTIS fina Guldunge! Just idag. 



Min fina dotter älskar gult. Det här är inte en maskros men en sol till Dig idag!

Sparar hellre och låter bli att handla för att sen köpa det som jag råkar se och som är det jag letat efter. Då och först då handlar jag. Annars syr jag. 
Tror att våra butiker kan ha tuffa tider idag. Det verkar som att fler än jag är trötta på för mycket saker. 
 Vi som konsumenter och de som faktiskt handlar behöver nog ta oss en funderare på vilken butik som ska få våra pengar. Hur får jag som företagare det att gå ihop om jag säljer kläder? Klassiskt med en uns av attityd, kvalitet och få färger? Eller just det handplockade sortimentet som sticker ut! Köp till för att få lite kul och säsongsbetonat sjalar, väskor, vantar, mössor, skor i roliga färger.  Eller smycken! ;)
Ha det fint 
Jag är ledig i helgen och tänker ta mig en istur!!! 
Sköt om er!

Inga kommentarer: