2015-01-09

Vintermörker och underbara varma ljus

Ljuskväll i Järna

Antroposofernas vackra magiska kväll den första advent.


Här följer en serie bilder av en spontan och en alltför kort kväll som trots det gav en innerlighet att bära med sig hem. 




Stämning hos min föräldrar

A nice spirit at my parents

Jag hade åkt ned till min mor och far och åkte in till min syster med familj en kväll. Plötsligt efter att vi druckit kaffe så utropar min syster att det är ju första advent och ljuskväll.

Hos Antroposoferna. Vilken tid, hinner vi, frågade jag. Vilka vill med? Vill någon med? Hennes man och barn svarade lite leende att men det är ju du som tycker om det inte vi. Jag har trots att jag bott ganska få mil från Järna aldrig sett deras ljuskväll. Äntligen var det dags.  

http://www.antroposofi.info/startsida/nyheter/nyheter/visa_en/date/2005/11/21/ljusfest-i-ytterjaerna-paa-1a-advent/

Vi åkte iväg fort som attan och fick en knapp timme på plats. Det var magiskt. En känsla av ursprung. Säkert tusen marschaller, jag vet de är moderna, trots det så är hela deras trädgård mot havet med träd och byggnader och stränder och stenar där allt är belyst av levande eld på något vis, helt enkelt magiskt och ursprungligt. Vackra lyktor, oljetunnor som skurits upp och där ved brann, stockar mm



trappan som för ned i trädgården
Järna, Sweden the stairs into the garden

Vi vandrade runt, smög, det var mörkt då snön så absolut envist höll sig borta. Stigarna var svarta så bilderna är lika mörka. Vi gjorde många försök att ta bildbevis på den upplevelse vi hade. Misslyckades och gav tills sist upp. Trots det plockade jag fram min telefon ett antal gånger till. Vill ha det vackra med mig. Lite till. Att dela med alla så vi kan åka dit till nästa års första advent igen. 

Hamnade vid havet och stora eldar. Starkt, vind, eld, mäktigt, vass och brutal värme. Området var avspärrat för alltför nyfikna eller alltför små besökare. 


Stockar brann utmed strandkanten där vass gav en skyddande vägg
Järna, Sweden Logs were burning along the shore where reeds gave a protective wall

Vi gick, armkrok, njöt och pratade. Nästan viskade, vördnadsfullt, som ett barn på upptäcktsfärd när träd plötsligt dyker upp och ser ut som ur en magisk skog där älvor och troll var det som fattades. Vatten i dammar där eldar speglar sig i det nattsvarta mörka, träd med stora avlånga rör som var upplysta.



Ett av alla vackra magiska träd
Järna, Sweden
One of all the magical and beautiful trees

Vi hör och ser en större upplyst byggnation och en stilla magisk musik. Vi går dit, människor står och ser upp mot en dansare som rör sig i musiken och får sällskap av ännu en med ljusslinga runt sig. Eldar i långa korgar samlar folk i gemenskap och värmer i både kropp och själ i vinterkylan. 




dans, musik, eld och innerlighet
Järna, Sweden dancing, music, fire and sincerity

Vi kom till en plats med ett sorl och blev serverade varm, kryddad äppelsaft. Ljuvligt ur en mugg med sockrad kant. Killarna var så trevliga och berättade att de var här för en utbildning om långsiktighet och miljö om jag minns rätt. Elever från hela världen sökte sig hit. En vacker älva dök upp lagom till betalningen. Blev så glad och förundrad. Tack för att jag fick ta en bild på Dig Vinterälva. 


Adventsälva
Thankyou
Advent fairy


Traditionella lyktor ser vi knappt utan allt är egen tillverkning och kreativ sådan. Stora glasburkar får stjärnklippta papper runt sig och ståltråd runt hals med ett handtag för att bära eller hänga upp den med ett ljus inuti. Enkelt och så vackert!




Ljusstöpning
candlemakin


Vi avslutade med ett långsamt besök i deras butik och sedan in i den vackra och arkitektoniskt speciella konsertbyggnaden. Caféet hade hunnit stänga men vi strosade runt och stannade till och såg. Var tysta och pratade. I ett lugn. Denna plats inger ett lugn. 


Tack för en magisk och fin 1:a advent


Inga kommentarer: