2014-04-24

Jag har en plan


Jag har samlat ihop allt jag äger som är ull. 
Allt som är ull och allt ull jag inte använder. Det blev en hel del då jag helst bär ull. Beror på att jag är en frysloppa när det är kall säsong. Även sommartid här i Sverige har jag med mig en tunn ihoprullad ullkofta som jag vid behov tar ur handväskan och klär mig med och sen på med vindjackan som även den alltid är med mig. 
http://www.mariedaldesign.se/koftor
Även på sommaren. 


Färger i högar! 


Så, tillbaka till mitt samlande. Köper på Myrorna fina ullsaker som kostar inget. Ibland blir köpen fel. Vissa har jag har slitit ut fullständigt. Har underbara ullfiltsbitar jag köpt på museet i Sågmyra som nu kommer till användning. 
Färgerna är ju rätt. Rätt för mig.

Jag har tagit och sorterat dessa i fina färghögar och tvättat dem i sextio (!) grader. Vilket man aldrig gör med ull då fibrerna blir förstörda det lockiga krulliga försvinner och ullens naturliga fett försvinner. Men, det blir tovat. Det krymper med andra ord ordentligt. Det är vad jag är ute efter. Tjockt, stampat, tovat och varmt. 
Varmt under fötterna.


Nog krympte dessa! Den blå är nog inte mer än 40 cm! 


Mitt projekt jag funderat på väldigt länge ska nu gå av stapeln. Det blir ett halvår långt arbete. 

En MATTA! 

Jag har länge sökt en matta i de färger jag önskar och stil jag önskar. Nu har jag sökt klart. Jag tänker sy en. Av alla mina ullbitar och annat som kan tänkas passa ihop med tanke på naturmaterial och/ eller kvalitet. Det ska bli ett långsiktigt projekt förstås. På alla plan. 
Kvällsarbete. Stilla petande och planerande som ofta kommer att resultera i något oplanerat. Det är ju det som är det roliga. Utmaningen ligger inte i att göra arbetet utan i att upptäcka det jag inte kan planera. Det som ofta blir ännu bättre när något sker av en händelse. En färg ligger mot en annan, en trådbit, ett garn som lägger sig i en form som jag inte tänkt och då händer magin. Jag älskar detta.

Så, jag kommer att återkomma till detta med jämna mellanrum så får vi se om det blir en matta eller en eller två väskor i slutändan. Mattan är tänkt att bli stor. Nu börjar jakten på allt som i färg är det jag önskar och som är ren ull. Dessa ska jag handla in och tvätta. Myrorna, här kommer jag. Loppis, PMU, Ta tillvara. De kommer att få se mig rotandes i alla högar av filtar och dukar mm. 
TACK

Du kanske även gillar
You may also like

http://creamorminnajohanna.blogspot.se/2014/05/jag-har-en-plan-tva.html 

Inga kommentarer: