2014-04-14

Skyttepaviljongen


Igår gjorde vi en lång promenad med familjen till Lugnetområdet i Falun och dess vackra skogar och stigar. Det var blåsigt och en del moln men välklädd till det yttersta satte vi av. Välklädd betyder som min son sa "mamma du klär dig som det vore vinter". Ja, jag vet. Hellre det än att jag fryser. 


Lugnet, Falun


Vi pratade om allt som kom upp. Ritandet på sonens nya ritplatta som just nu är det viktigaste tidsfördriv och där all fokus och alla dygnets lediga timmar ligger. Tidsfördriv är fel ord. Fullt allvar är vad det är. Det är via diverse olika utbildningsvideon på nätet som gör att det fortskrider så ofantligt fort som det gör. Antal timmar i ren arbete är det som ger kunskap. Detta i kombination med ett brinnande intresse gör att ambitionsnivån ökar ju mer och ju snabbare han lär sig. Intresse är det som är bränslet för att förkovra sig inom ett område. Inom kreativitet som allt annat. 

Film är nästa ämne. Skolan ett tredje som tar upp allas våra diskussionstalanger. Det är som att det är bara vi som finns vid detta vackra fik uppe vid Skyttepaviljongen på Lugnet. 

http://www.skyttepaviljongen.se/

Öppet varje dag visar det sig. Det är dock en hel del människor som hittat hit före oss men de sitter inomhus. Vi är så varma så det blir självklart att stanna ute. Solen tittar fram emellanåt och kaffet svalnar snabbt när den går bakom molnen igen. Vi dricker ur och äter våra bakverk. 

Ämnet om skola och utbildning fortsätter. Sonen tar upp skillnaden på att läsa om språk och bli fenomenalt duktig på det och att rita och lägga ned samma antal timmar på den kunskapen. Det är som att det är bättre att vara duktig på språk säger han. Med citationstecken runt ordet bättre. Sant säger jag. 
Trots att jag inser att det är ur ett samhällsperspektiv generellt. 
Jag tror när jag nu funderar på det att det är lättare att mäta och möta en person som är duktig på något konkret. Som är duktig på matte eller som läst arkeologi. "Jag är musiklärare" eller "Jag är musiker" är lättare att mäta och förstå för gemene man. Som är vetenskapligt utbildad. Kanske det är svårt att mäta en konstnärlighet. Att se vad som är bra och mindre bra ur ett resultatperspektiv. Vem säger att konst är bra eller mindre bra. Vem har rätten att kritisera om det är så att ett fåtal människor är benägna att ge sig i kast med ett skapande yrke. Det är knepigt att värdera konst. Det är lika knepigt att värdera livsstilar, religion, tradition och sociala mönster. 


Lugnet, Falun


Jag tror att det viktigaste är att lära sig att lyssna på vad jag, just jag, brinner för och försäkra mig om att vägen dit är nåbar. Att vi alla är lika värda oavsett vad vi väljer att lägga vår tid på. Akademiska studier eller kreativa, skapande studier.

Dagens diskussion leder till ett stilla lugn. 
Tack 

Inga kommentarer: