2014-02-26

Minna


Minna


Olja på duk, beskuren
66*96 cm
Oil on canvas, cropped


Under hela mitt liv har jag undrat och en del har frågat vad "Minna" betyder. Det betyder ingenting har jag svarat, det är bara ett namn. Jag är finsk och jag har aldrig hört eller sett någon förklaring på det. När jag gick i finsk skola i Södertälje där jag växte upp så kom det en till Minna till klassen. Vi var två. Det fanns eventuellt en till i en parallellklass på högstadiet (det hette så då). Vi flyttade och jag går så småningom i gymnasiet och inga fler heter Minna.

Som vuxen har jag en gång i Leksand på Allans Sport blivit ordentligt förvånad då en mamma, svensk, kallade på sin dotter som en halv meter över marken kom springande. Minna!? Jag som snurrat runt för att se vem jag känner här såg aningen förbluffad ut över att det var en ung mamma och en ännu yngre version av henne som nu blivit kallad Minna. Vi talades vid och hon menade att hon tyckte det var ett vackert namn och hade ingen som helst släkt som var finsk. Intressant. Log en aning och gick därifrån efter
uträttat ärende.

Något år senare går jag på Leksands Folkhögskola och utbildningen Kreativ Entreprenörskap, 
http://www.leksand.fhsk.se/kreativt-entrepenorskap
den enda i sitt slag vad jag vet. Vi har den första lektionen med underbara Bodil 
http://www.destinationfrihet.se/
och ska lära oss namnen på alla som nu ska nötas och stötas mot varandra under ett år, minst under ett år. Vi ska ta första bokstaven i våra namn och hitta ett ord som är knutet till vår verksamhet, som beskriver vår verksamhet. 
Mitt huvud går igång. Självklart snurrade det runt hos var och en som satt där i en cirkel och stirrade rakt fram och förbi den som råkade sitta mittemot. Ok, hör jag Bodils röst. Nu kör vi. Jag börjar och säger BokskrivarBodil. Sen är det nästa. Som då fick säga först BokskrivarBodil följt av sitt eget ord knutet till sitt namn. Den tredje säger då BokskrivarBodil, pers nr två och sitt eget. En namnlek av klassisk variant med en rolig tvist. En bra tvist då det var lätt att komma ihåg vad var och en pysslade med. Mitt huvud gick nu på högvarv ju närmare de kom till min stol i ringen. Jag upprepade namnen tyst i huvudet och samtidigt försökte jag komma på vad mitt företag gör som kan kopplas till bokstaven M. Jag arbetar med silversmycken, jag målar i olja, jag syr jag gör mosaik jag arbetar med div återbruk jag skriver jag plåtar jag bakar jag odlar jag lagar mat.........
VAD är kopplingen. Till sist kom jag fram till att jag älskar att skapa. Så Minna med kärlek. 
Minna Medkärlek, svarade jag när det var min tur efter att ha rabblat halva ringens ord och namn.
De tittade lite på mig. Jag fortsatte och sa -jag förklarar sen.
Under rasten vid vårt fikabord kom då frågan, varför?
 -Jag älskar att skapa. Jag lägger ned hela min själ i det jag gör. Jag tar åt mig uppdrag jag kan stå för. Annat skickar jag vidare.  Därför blev det Minna med Kärlek.

För någon vecka sedan googlade jag Minna för att se om det var upptaget på Bolagsverket. För att se vad som kom upp. Hittar då en sida med namnförklaringar. Nyfiken slår jag upp förklaringen på "Minna". 
Efter alla år får jag svaret och ser vad det betyder.
Trodde inte mina ögon. Läste och läste om. Sökte jag på rätt namn. 

Inga kommentarer: