2014-02-19

Mrs Roberts



Tesil, antika pärlor, silver, återbruk

Tea strainer, antique beads, silver, reuse

 En morgon tog jag en promenad genom vackra Falun. Utmed ån och alla röda stugor som tycks ha funnits där i flera generationer trots att en hel del är relativt nya. Gick lugnt och såg. Njöt av friska luften och lugnet. Ryggsäcken var med och solglasögonen på. 
Hamnade utmed Slaggatan som egentligen borde stavas med tre g tänker jag varje gång jag skriver namnet på denna gata. Utmed den omtalade gatan finns en antikaffär som har mycket roligt att titta på. Jag brukar rota i alla lådor med verktyg och konstiga, udda små saker. Något som kanske kan tänkas bli ett smycke. Idag gick jag igenom hela affären och den är stor. Så det tog sin lilla tid. 
Den smaragdgröna broderade sidenklänningen från Kina, orangea sjuttio-tals lampan som vi hade när jag var barn, ett par rosa Ray Ban solglasögon som jag funderade på om de var äkta eller inte. De fick vila kvar i skålen med bijouterier. Smyckena betar jag av snabbt då jag vet vad jag vill ha. 

Vidare över till en del av affären där det låg en massa saker i olika metaller. Skyltar. Emalj. Små dockhusmöbler, mjölkkantiner, lampprismor, verktyg gamla skrivmaskiner och knappar till dessa. Älskar gamla trälådor med olika stål och verktyg i. Där kan jag gräva för att hitta just den hammaren eller ett städ i bästa fall. Något som går att slipa och polera upp. Tar en ordentlig titt på allt i turordning för att inget missa. En del i taget skannar jag av för att eventuellt hitta något jag kan göra smycken av. Och där ligger det! En turkos liten tesil bland alla dockhussakerna. Inser att den är för stor för att tillhöra dockhus men den är helt perfekt för att hamna i ett halsband. Svart på ena sida och turkos på den andra. Det blir två halsband i ett. Verkstaden nästa med nu glada, lätta och snabba steg. 
Tack

Inga kommentarer: