2014-02-10

Orddans



ull, siden, skinn, tenntråd, silver, delvis återbruk

wool, silk, leather, tin wire, silver, partly reuse
detail, inside of a bag

Orddans
Vad är kärlek? Hur vet jag när en annan person älskar mig? Mig och inte något beteende som hakar i mitt beteende. Har alla en kärlek som de känner är som en själsvän, en likasinnad. En som känns rätt. En som jag kan vara trygg med och som vet vad jag egentligen behöver innan jag ens själv insett det. En person som vill mitt bästa utan att trampa på mig. Vet och kan mina vanor och ovanor. Som ger en kram när jag minst anar det och som finns där med humor, stöd, respekt och kärlek. Hur ser den ut? Kärleken. Är den romantisk och/ eller blir den mer jordnära ju äldre vi blir. Är pirret absolut i allt? Är pirret något som mognar till att kännas i hjärtat, i roten av min själ för att med jämna mellanrum explodera. Är den omtänksam. Är den arg, ledsen, sårad och är den bitter. JA, Kärleken är allt. Kärleken är alltid. Tror jag. 

Har insett att hur jag än levt och ändrat mig och honom så finns hela registret av alla känslor även i kärleken. Självklart. Dessa känslor finns i oss alla. De finns i olika portioner men de finns. Hela registret finns där. 
En del har väldigt tydliga register. Öppna som böcker. Det är bara att läsa av. Förundras över det lugna, tysta som talar otroligt högt med kroppen som budbärare. Förundras över det ordsvall som är som ett fantastiskt landskap eller känslor som färgar världen magisk för mig. Förundras över det kakafoni av oljud en del av oss bär i sinnet. Det kaos av känslor som inte går att styra förrän anledningen till dem från första början har arbetats igenom. Tufft och tungt och väldigt starkt och välbehövligt. Om man vill. Om jag önskar ett liv som är annorlunda än det jag idag har. 
Kanske har jag själv eller någon nära anmärkt på ett beteende som inte är alldeles självklart en fördel till mig och min person. Registret kanske innehåller alla känsloyttringar men jag önskar minska på en del. Då kommer arbetet väl till pass. Det tar tid. Det kräver tålamod och en hel hög med kärlek till sig själv att våga och orka göra den rannsakan som det krävs av mig. Av mig och en utomstående person som inte går att lura såsom min egen hjärna som gärna tar omkörningsfilen i hundranittio så fort en obehaglig känsla uppkommer. 

Vem är jag? Varför alla dessa känslor? Kan vi städa undan allt som ger rädslor och få starta om. En reset knapp som ger mig en ren Minna och samtidigt har kvar alla mina spektran av erfarenheter som jag klättrat mig genom i livet. Vad är rätt och vad är mindre rätt? Gör det här beslutet att jag mår bra? 

Enkelt om jag inte sitter i någon form av missbruksbeteende. Kanske den kakan är rätt för mig just nu för jag minns hur det kändes när jag var barn och tröstades med godsaker. Kanske jag inte behöver den tröjan just nu men jag har ju inte den färgen. Kanske denna natt blir en natt som förändrar hela vår relation för just nu är allt toppen. En gång till för hoppet är ju som sagt det sista som överger mig. Jag tror och jag hoppas. Min önskan är ju att må bra. 
Gör det här beslutet att mitt liv blir bättre, för mig framåt? Det är en helt annan fråga. Då är det rätt beslut enligt en nära vän till familjen. 

Jag har tillit till att jag idag inser vad jag behöver. Jag hoppas och inser att jag en dag har en person i mitt sällskap som värdesätter mitt egna val framför hans val vad gäller mig. Mitt val som gör att jag mår bra. Mitt val som ger mig ett vackert liv då kärlek till mig är det viktiga och som i förlängningen gör att jag kan älska den andre än mer. Jag pratar om att jag önskar vara kreativ även när jag vinner flera miljoner. Jag önskar vara långhårig eller korthårig så länge jag vill. Jag önskar vända mitt ansikte mot solen. Tills jag finner en glädje i att göra andra val i mitt liv. Den personen som älskar mig älskar en komplicerad person. En person som förändras och vill förändras för livet är en resa. 
Tack

Inga kommentarer: