2014-01-13

Stor opraktisk och vacker



Silver 925

Denna ring kommer alltid att få mig att minnas en kollega från metallutbildningen. Vi diskuterade någon uppgift och resonerade om olika val av material och när jag var klar över vad jag ville så kom hennes logiska fråga "måste allt vara så praktiskt jämt?" JA, var mitt bestämda svar. Man ska kunna använda smyckena som jag gör varje dag, utan att de är i vägen eller är rena installationer på kroppen. Min intention var att göra smycken som är vackra och som går att slita på. Enkelt. 
Jag hade nämligen för en massa år sen arbetat för en av våra fortfarande existerande smyckekedjor. Inga namn nämnda. Det var tyvärr så att mycket av smyckena gick sönder av den enkla anledningen att kedjorna som det otroligt söta hängsmycket satt på var alldeles för tunt och gick av på barnet efter första vändan på dagis. Lagning, vad kostar det? Det minns jag som igår. 110 kr för minsta lilla lödning. Tänk då att kedjan kostade 30 kr från början. Nog om det. Det var över tjugo (!) år sedan. 
Jag har sedan länge insett att behovet av att göra dessa tokiga, galna, stora och ibland alldeles omöjliga smycken är ren lust och glädje. Idén behöver prövas. Den behöver förverkligas. Ses av åtminstone mig själv. Oftast leder dessa idéer till totalt annat men lite mer praktiskt. Det arbetssättet vill jag ha. Så ringen på bilden var en av de första jag gjorde som var just så stor och opraktisk att den platsade i genren "stor opraktisk och vacker". 

Inga kommentarer: