2014-01-14

Where the Bead speaks



Antika trade beads, vintagefynd, återbruk, silver 925
Antique trade beads, vintage finds, reuse, silver 925


Min beresta dotter åkte till Ghana på en biståndsresa. Ganska snart berättade hon om en pärlmarknad som hon hade fått reda på. Jag var självklart lycklig över att ännu en gång ha möjlighet att handla lokalt och att handla återvunna glaspärlor vilket jag visste tillverkades i Ghana. Det märkliga var att det fanns bara &%!# inget som var fint mamma. Ok, konstigt. Men ok. Tänkte jag.

Hon kommer äntligen hem efter flera månaders resande och har med sig en bok till mig, om pärlor. "Where the Bead speaks". Jag ler. Inser att jag kommer att se allt det vackra som människan kan åstadkomma när fantasi, material och tid finns. Och fick jag se! 
Alla färger, alla mönster och former som dansade framför mig. Jag började läsa den samma kväll.

Sen fick jag se foton från Dotras resa. Foton från bl a denna dåliga pärlmarknad. Hm... skojar du, utbrast jag. Har du varit här? Ja, svarar min dotter. Jag börjar skratta. Men, du sa ju att det inte fanns något. Nej, jag sa att det fanns bara skräp, svarade hon. Nu skrattar jag ordentligt.
Så min fantastiska dotter har gått omkring på en av de mest fantastiska marknader jag som smyckestillverkare kan tänka mig i materialväg och hon tänker skräp, det här gillar inte mamma. Vi kikade i boken jag fått och jag visade bilder. Ja, det fanns sånt svarar hon nu lite urskuldande. Men mamma, menar du att du tycker att det där är snyggt? Jag stängde igen boken och sa jag älskar dig. Vi insåg att mitt skapandeintresse och hennes resande kanske inte riktigt går att kombinera. Vi är lika men inte lika i allt, dotter och jag. Älskar dig.

Inga kommentarer: