2014-03-02

Afrikas frukt- Fruit of Africa



Fruktkärna, silver, skinn, vajer

Fruit core, silver, leather, wire rope


Det kom en kvinna fram till disken och frågade vad den kostade den stora stående gudinnan. Jag såg på den och insåg att jag nu skulle bli av med en av de vackraste sakerna jag hade i butiken. Den var ca en meter hög, utskuren i ett stycke återvunnen teak. Branden som skadat resten av huset denna del kom från hade även kommit åt en del av gudinnan. Det hör dit. Det svarta sotiga mot den djupröda avbilden av ett milt ansikte och händer som har handflatorna mot varandra. Guldfärg har använts för att få liv och värme i detta trästycke. Den är nytillverkad, av gammalt trä och känns som den bär på visdom. Ett lugn. Kvinnan vet om att allt i butiken av trä är återvunnet. Jag ser på henne och inser att denna pigga, klokögda lilla kvinna vet vad hon vill. Den var dyr men hon tog med sig den och gick. Orden om att hon inte borde köpa något då hon redan har huset fullt med en massa saker, de lämnade hon hos mig. 

Jag lär ju bli av med det jag har i butiken, tänker jag. Trots det kändes en del av alla de ting jag handplockat som om de vore något jag själv skapat. Det blir tomt en stund efteråt. Gudinnan tog emot mig varje morgon jag öppnade dörren till butiken. 

Samma kvinna återkom och önskade att jag skulle sälja ett tyg jag spänt upp på väggen ovanför verkstaden. Den är privat egentligen, svarade jag, tvekande. Hm... Den skulle passa perfekt till den jag just köpt fortsatte hon. Tyget var även den från samma område och var ett lapptäcke i textilhantverk av högsta klass. Det var vikta tygstycken i trekantsmönster, det var broderat direkt på tyget, det var påsydda vävda band och det var sydda bitar. Allt upprepade sig i våder genom hela den stora tygbiten. Fantastiskt vacker, sliten och en aning smutsig då jag köpt den på en lokal marknad där den låg på marken. 

Någon vecka senare möttes vi igen och hon hade med sig en frökapsel av något slag som hon hittat på en av sina resor. Denna kom tydligen från Afrika. Ett hängsmycke där den organiska delen skulle vara intakt. Det blev en del funderande och till sist kom jag fram till en variant som inte innehöll varken lim eller klister. 
Kunden var mer än nöjd och jag en erfarenhet rikare igen. 

Lapptäcket? Den hänger hos denna fina barnmorska som rest världen runt, sett och upplevt mer än någon annan jag känner. 
Tack

Inga kommentarer: