2014-03-24

Ny lag smycken


På Kruthuset där fyra kreativa kvinnor huserar hade vi torsdag kväll ett litet klädjippo. 
Per- Anders och Liz kom och sålde vackra kläder från b.young och Peace & Love! 
Sommar eller åtminstone vårkänslorna letade sig  fram till lite sommarsmycken. Återbruk i koppar och diverse olika silverdetaljer. En del återbruk en del nyare silverdetaljer. 

Liz hade sett mina smycken och säger: Minna vet väl om den nya lagen? Vadå för lag? Jag arbetar ju bara i ren metall. Menar du sommarsmyckena? Men koppar har vi ju i vattenledningar och i förvaringskärl. 


Metaller i smycken - För företagare

https://www.google.se/#q=ny+lag+smycken


Så, nu har jag läst på lite snabbt och såhär ser det ut. Nickel, Kadmium och Bly är de hälsofarliga metaller som den nya lagen handlar om. Dessa finns och vi har läst om att små barn inte bör bära bijouterier då de slickar på smyckena, en del gifter frigörs då. (Bijouterier är smycken i oädel metall.) 

Det vi som arbetar i ädel metall vet är att det kan finnas en ytterst liten del nickel i metallen. Den är reglerad redan på början av 90- talet, som jag minns det. Då var det högst 0,005% nickel i silver. 
92,5% är ren silver i 925 sterling silver. 7,5% är av annan metall. Koppar är en del av silverlegeringen (blandningen) för att göra silver hårdare och mer lämpad till användning i smycken. Annars är ren silver för mjukt och skulle enkelt gå sönder. Så för att minska risken för allergier se till att det står 925 stämplat i dina silversmycken.



silver, återbrukskoppar, läder

silver, recycled copper, leather

Jag arbetar enbart i 925 silver och guld. 
En aning återbrukskoppar finns som detaljer i en del smycken. En tid av mitt skapande har jag gjort koppartryck. Använder helt enkel de bitar jag gjorde tryck med till dessa sommarsmycken. Koppar är ett grundämne. 

Så TACK Per- Anders och Liz för en riktigt trevlig kväll och för min del tackar jag även för informationen!

Inga kommentarer: