2014-03-07

Syster- Sister

Syster


Silver, quarts


Jag har turen att ha två fina systrar. Vi träffas väldigt sällan. För sällan då livet och allt som hör dit bara är. Livet och barnen. Det brukar handla om arbetet, ekonomi, förhållandet och/ eller barnen. Sällan är det någon annan faktor som kan stöka till en relation mellan syskon så mycket som dessa bitar. Stöka till... Barnen skulle de stöka till? Arbetet- byt. Förhållandet- gör något åt det. Ekonomi- gör en budget. Enkla lösningar och en del vill jag inte ens ta i med en pincett. Lösningarna alltså. Kombinera dessa faktorer och lägg till sjukdom och vi får en livscoctail som sällan är enkel. 

Livet kan ibland rumla runt ordentligt. Kanske för att jag själv rumlar runt med mig och mina egentliga önskningar. Jag tappar det jag i själen och hjärtat egentligen önskar för att livet går i så snabb fart. Glömmer att även jag har drömmar. Att även jag har en möjlighet att ta tid till mig själv. Att jag är värd min egen tid. 
Glömmer eller helt enkelt inte orkar. Det behöver finnas en plats för just tid för mig. En möjlighet att få stänga en dörr och bara få andas, tänka, fundera ut lösningar eller bara gråta. Stilla tårar för de övriga finns en dörr bort. Det är knepigt att hitta balansen när saker händer fort. När barnen, arbetet eller något i förhållandet på något vis förändras för snabbt för att jag ska kunna ha en möjlighet att med känslan känna, med tanken hinna tänka och sen ta rätt beslut. 

För fort. Betyder att de regler som finns i den annars lugna tillvaron plötsligt förändras. Av en person som är en del av min cirkel som ändrar något utan förvarning. Med eller utan vilje. Det kan skaka om grunden i hela tillvaron och en tid av sorg är ofta följden. Oavsett om det handlar om en partner som plötsligt som från tomma intet får för sig något helt oväntat. Han/ hon vill något som den andra inte har en aning om eller som bara är något som plötsligt dök upp i tanken och det är ett måste att förverkliga nu. Kan vara en familjemedlem som plötsligt gör något utan förvarning som ger följder för hela familjen. Det kan vara en nära vän som sviker ett förtroende så illa att det inte finns någon återvändo. Sjukdom eller olycka som gungar hela livet i full storm. Känns det som. Det kan ibland hända saker som gör att hela livet kapsejsar.

En reaktion, ett händelseförlopp sker som ibland är utan styrsel. En stig vandras som aldrig förut beträtts och det är långsamt. Försiktigt och oroligt. Den känns otrygg för vad är slutet. Rädslan styr. Vad finns när vi börjat på denna stig. Hur löser vi, hur tar vi ett steg i taget, hur orkar vi, hur kan jag leva i det här, med det här...
Många stunder i livet är såhär. Det är livet. Det är hur vi arbetar oss igenom dessa stunder som avgör, tror jag, hur livet fortsätter med eller utan en del av denna cirkel. 
Tack
Till mina systrar



Ooty, India

Sister

I am fortunate to have two lovely sisters. We meet very little. Too rarely because of life. Life and kids. It tends to be about work, finances, relationship and/ or about children. Rarely is there any other factor that could upset a relationship between siblings as much as these pieces. Messing up ... Kids would they mess up? Work- switch. The relationship- do something about it. Economy- make a budget. Simple solutions and something I would not even get in with a pair of tweezers. The solutions I meen. Combine these factors and add the disease and we get a coctail of life that is rarely simple. 

 Life can sometimes rumble around properly. Maybe because I myself spree with me and my true desires. I drop what I'm in the heart and soul, what I really wish for because life tends to go on fast speed. Forgetting that I too have dreams. I too have an opportunity to take time for myself. That I am worthy of my own time.

Forgetting or simply not bothered. There needs to be a place for the right time for me. An opportunity to be able to close a door and just breathe, think, find solutions or simply cry. Soft tears because the others are a door away. It's tricky to find the balance when things are happening fast. When the kids, work or something in the relationship in any way is changing too fast for me to have an opportunity to feel, to think and then take the right decision.

Too fast. Means that the rules contained in the otherwise tranquil existence suddenly changed. By a person who is a part of my circle that changes something without warning. With or without intent. It could shake the foundations of the whole of existence and a time of sadness is often the consequence. Whether it involves a partner who suddenly from nowhere get for something completely unexpected. He /she wants something that the other does not have a clue or just something that suddenly appeares in the mind and it is a must to do to a reality right now. May be a family member who suddenly does something without warning giving consequences for the whole family. It could be a close friend who betrays a trust so badly that there is no turning back. Illness or accident that rocks your whole life in a full storm. Does it feel like. It can sometimes happen things that make whole life capsize.

A reaction, a sequence of events occurs, sometimes without stability and control. I walk a path never before stepped on and it's slow. Carefull and anxious. It feels unsafe for what is the end. Fear controls. What is when we start on this path. How do we solve, how do we take one step at a time, how can we stand it, how can I live in it, with this ... 
Many times life is like this. That is life. It's how we work through these moments that determines, I think, how life goes on with or without a part of this circle. 
Thanks 
To my sisters

Inga kommentarer: