2014-03-30

Vägen till ett smycke


Vägen till ett smycke

Fick frågan om hur jag gör när ett smycke blir till. Ritar jag eller börjar jag bara att arbeta med silvret? 



silverpendant 
Universe


Har nu i flera dagar funderat och tror att jag kommit fram till ett svar. Ett svar i gråzonen som vanligt. 

Jag får en idé eller en beställning som jag skissar på och som jag sedan gör i verkstaden. En ren tanke och process och skapande till tillverkning. Rak enkel väg.

Sen kommer en mindre rak väg.
Jag får en idé, som jag skissar på som blir exakt som ritningen eller som blir en variant av ritningen. Det beror på vad som händer på vägen. Är nog mer en person som har en tanke och det blir ett smycke. Jag kan även se något som ligger på mitt arbetsbord som är någon bit som jag börjat på. Som är något men är inte klart. Dessa kan plötsligt ge en idé om hur göra avslutet på den biten som redan var något från början. Förstår alla? 
Hm, jag gör det jag känner för. Det blir ibland dock liggande för jag har inte en plan. Jag går efter känsla och har ett behov av att se tanken idén i verkligheten. Vad det sen ska resultera i kan dröja. 

Därför är mitt arbetsbord, min arbetsbänk, oftast om inte alltid full med olika delar av silver. Lägg till stenar som ligger som om de strötts ut av en slump. Lägg till verktyg som ligger där jag lagt ned dem efter sista gången jag arbetade. Så, en lapp ligger på bordet med vanligt och silverdamm på sig med texten, 
Titta gärna men rör inte 
Minna


skiss

Så mitt svar på hur ett smycke blir till är: En ren beställning som jag skissar och gör direkt. 
Nästa väg kan vara en tanke följt av en snabb skiss för att se tanken. 
Eller... att göra en del av silvret som sen ligger i månader för att till sist bli en ny helhet. Eller de bitar som blir över ser jag nya bilder i och det blir igen ett helt unikt smycke.


Detta resulterar i att mina smycken hittills inte har exakta ritningar så ett till exakt likadant blir det inte. 
Återkommer om jag kommer på fler vägar som mina smycken blir till på. 
Jo! När jag får en beställning och jag samtidigt får en full personbeskrivning och skapar ett smycke med helt fria händer. 
Det är magiskt. 



coffee heart

Tack

Inga kommentarer: