2014-05-22

Hela natten lång


Natt

Jag har under flera år haft nätter då jag snurrar. Jag lägger mig för att sova och slumrar till och kanske även sover en timme. Sen vaknar jag. Jag vet inte varför. Benen värker. Jag sträcker på dem. Kan inte ligga still. Jag rycker till för att det värker. Jag somnar och vaknar igen. Samma värk, samma ryck. Inga tunga täcken fungerar. Benen kan kännas riktigt kalla och det enda jag kan sova under är ett duntäcke. Som inte väger något. 


Chiang Mai, Tailand


En vaken timme går. Jag är trött. Går till sist upp och äter något. Knäckebröd som magen arbetar med ordentligt borde få mig i matkoma tänker jag och börjar bre denna hårda macka. Det låter så mycket att jag lägger en klick smör på det bruna hårda och tar med mig kniv in till sovrummet för att bre dem där. Sonen slipper vakna med andra ord. 

Äter med benen i kors i sängen. Smulorna faller ned i fatet. Dricker mitt glas vatten och sen vill jag sova. 
Slumrar och vaknar och snurrar och försöker tänka lugna tankar. Som att jag sover gott och vaknar utvilad imorgon bitti. Det hjälper ibland. Ibland inte. Inte betyder, att jag då snurrar i timmar och sen sover jag till långt in på en arbetsdag dagen efter. Om jag har turen att inte vara schemalagd tidigt på morgonen. Ska jag upp tidigt förstår ni att den dagen blir en ren ansträngning att genomgå.



Alhambra, Granada, Spain


Som en baksmälla. Dagen efter. Helt slut. Önskar ju bara att kunna sova. Vara utvilad. Det har blivit en livsstil. Det är en del av mig och mitt liv att jag är vaken på nätterna. Det är ingen bra kombination att då leva med en man som ska dela denna bädd som jag snurrar i. I flera timmar. I flera nätter i rad. 

Har på sista tiden använt mig av knepet att se på filmer. Filmer är något jag alltid tyckt om att se på. En viss genre. Jag kan se från ett till tre filmer på en kväll. Datorn är i sängen och jag bara byter film när en är slut. Gärna och ofta ända in till ett, två på morgonen gråter jag med någon som lider alla kärlekskval som finns att lida eller så ser jag på komedier för att få skratt i livet. Dans är en annan favorit. Även på natten. Sen stänger jag av allt. Sover då oftast hela natten. 


Jag skrattandes, Me laughing


Jag brukar säga att det finns inget som är rätt eller fel. Då menar jag att livet skapar en situation och då är det till att fixa den. Det betyder även att jag absolut står för att lära barn vad som är rätt och fel rent moraliskt och etiskt. Det betyder också att jag som alltid lagt mig vid tio på kvällarna har för en massa år sen börjat lägga mig senare för att vara fullständigt slut och förhoppningsvis somna innan mina ben börjar värka. 




Ornäs, Falun


Så rätt eller fel. Enligt mig finns det bara rätt för mig just nu i denna stund i denna situation. 

Tack

Inga kommentarer: